U industriji koja često djeluje konzervativno i sporo prihvaća promjene, ALTPRO je od samog početka gurao granice mogućeg. Uvođenje novih tehnologija, akumulacija znanja kroz godine i vlastiti razvojni kapaciteti pretvorili su tvrtku u jednu od rijetkih koje mogu istovremeno inovirati i proizvoditi u skladu s najvišim sigurnosnim standardima. O razvoju tvrtke od osnutka 1994. do danas, ključnim projektima kojima su se pozicionirali kao jedan od svjetskih lidera u svom području poslovanja, iskoraku prema vodikovim tehnologijama i digitalizaciji i drugim temama razgovarali smo s njezinim osnivačem i prvim čovjekom.
ALTPRO je u tridesetak godina poslovanja prešao put od start- upa do jednog od globalnih lidera u svom području poslovanja. Što smatrate ključnim prekretnicama na tom putu i što biste izdvojili kao najvažniju lekciju iz tih faza razvoja?
ALTPRO je započeo svoj put još 1994. godine, u skromnim uvjetima Tehnološkog parka Zagreb. Danas, 30 godina kasnije, postali smo globalno prepoznatljiv brend s više od 230 zaposlenika. Taj razvojni put bio je sastavljen od niza strateških odluka i važnih prekretnica koje su nas oblikovale.
Jedan od ključnih trenutaka svakako je bila realizacija naše prve veće investicije projekta ODRA1 2011. godine, uz podršku HBOR-a. Preseljenje u novi prostor omogućilo nam je višestruko povećanje kapaciteta, razvoj većeg broja proizvoda, ali i izgradnju vlastitog testnog poligona za željezničke tehnologije. Godine 2018. otvorili smo razvojni centar ODRA2, čime smo postali najveći razvojni centar za željezničku tehnologiju u jugoistočnoj Europi.
Od samog početka radimo proizvode za međunarodno tržište, ali posljednjih godina svjedočimo snažnom investicijskom ciklusu i u hrvatskoj željezničkoj infrastrukturi, što donosi zdravu ravnotežu između izvoza i domaćeg tržišta.
Danas razvijamo i proizvodimo širok spektar opreme – od sustava za željezničku infrastrukturu kao što su željezničko-cestovni prijelazi i senzorske detekcije vlakova, pa do sustava za željeznička vozila, gdje je naš autostop sustav TIPA I60 i I90 među najistaknutijima. U novije vrijeme proširili smo fokus – više nismo samo proizvođač, već i integrator kompletnih podsustava. Ušli smo i u nova područja, poput održavanja vozila, razvoja sustava ETCS te istraživanja alternativnih goriva.
Najvažnija lekcija iz svih tih faza? Nikada ne prestajati učiti i prilagođavati se. Tehnologija i tržište se stalno mijenjaju, i samo oni koji uspiju ostati agilni mogu opstati i rasti.
Inovacije su u srži ALPRO-ovog poslovanja, a i osobno ste višestruko nagrađivani inovator. Kako održavate kulturu inovacija u industriji koja je izrazito regulirana i tehnološki zahtjevna?
U visoko reguliranoj industriji poput željezničke tehnologije, inovacije nisu samo poželjne, one su nužne. No, da bi bile moguće, potrebno je mnogo više od inspiracije – potrebni su godine predanog rada, dubinskog razumijevanja domene i spremnosti na stalno učenje. Mi u ALTPRO-u vjerujemo da se znanje ne može “preskočiti”, ono se mora graditi sustavno, dan po dan, projekt po projekt. Inovativnost tada dolazi kao prirodan nastavak tog procesa.
Od samog početka, inovacije su temelj našeg poslovnog identiteta. To nas je i pozicioniralo na svjetskoj sceni kao fleksibilnog i pouzdanog partnera koji zna kako rješavati vrlo specifične, kompleksne izazove. Upravo nas je ta reputacija dovela do suradnji s nekima od najvećih globalnih kompanija u sektoru, poput Alstoma, Thalesa i Stadlera.
Uspijevamo ostati inovativni jer smo specijalizirani i jer njegujemo kulturu fleksibilnosti. Iako smo u globalnim razmjerima relativno mala tvrtka, snaga nam leži u brzini reakcije, otvorenosti prema novim idejama i bliskoj suradnji između timova za istraživanje, razvoj i tehnologiju.
Dvaput smo nagrađeni priznanjem Zlatni ključ za najinovativnijeg izvoznika, 2018. i 2020. godine. Osvojili smo i nagrade za najboljeg hrvatskog izvoznika u Indiju (2019.) i Kinu (2021.), te Platinasti ključ za izvrsnost (2024.).
ALTPRO posluje na tržištu od više od 50 zemalja na šest kontinenata. Kako je započeo iskorak na međunarodno tržište i koje su glavne prednosti i izazovi rada koje to donosi?
Od samog početka ALTPRO je bio snažno izvozno orijentiran. Naše proizvode nismo nikada razvijali isključivo za domaće tržište – vizija je uvijek bila globalna. Ta strateška orijentacija omogućila nam je da danas budemo prisutni u više od 50 zemalja širom svijeta, a broj tržišta na kojima poslujemo kontinuirano raste.
Iskorak prema inozemstvu započeo je vrlo rano, ali nije bio ni brz ni jednostavan. U željezničkoj industriji, koja je visoko tehnološka i strogo regulirana, proces od ideje do tržišta izrazito je zahtjevan. Sve počinje identificiranjem konkretne potrebe – bilo kroz povratne informacije korisnika, analizu tržišnih trendova ili regulatorne promjene – a zatim slijedi dugotrajan razvojni ciklus: projektiranje, izrada prototipa, interno testiranje, certificiranje prema međunarodnim standardima, i tek onda plasman na tržište.
Taj proces može trajati i nekoliko godina. A kad govorimo o inozemnim tržištima, ulazak dodatno usporavaju lokalne regulative i birokracija. Najbolji primjer toga je Indija. Trebalo nam je gotovo deset godina da prođemo kroz sve regulatorne prepreke i osiguramo potrebne dozvole. Danas, s ponosom mogu reći da je Indija jedno od naših najvažnijih izvoznih tržišta, s pouzdanim partnerom i stalnim narudžbama.
Rad na globalnom tržištu nosi brojne izazove – kulturne razlike, specifične tehničke zahtjeve, administrativne barijere – ali i velike prednosti. Prije svega, to su skalabilnost poslovanja, veća tržišna otpornost i mogućnost da se najbolje prakse primjene širom svijeta.
Naš uspjeh temelji se na visokoobrazovanom timu koji duboko razumije zahtjeve industrije, sposobnosti da brzo prilagodimo proizvode konkretnim potrebama kupaca te kontinuiranim ulaganjima u istraživanje i razvoj. Iako je riječ o kompleksnom i dugotrajnom procesu, uvjeren sam da je i u Hrvatskoj itekako moguće razvijati i plasirati globalno konkurentne proizvode – uz dovoljno znanja, predanosti i jasnu viziju.
Koja su vaša ključna tržišta i koje bi ste međunarodne projekte posebno izdvojili kao one koji su vam bili značajna referenca za daljnji razvoj tvrtke?
Prisutnost u više od 50 zemalja na šest kontinenata rezultat je dugogodišnjeg strateškog ulaganja u razvojnu i proizvodnu infrastrukturu, ali i u partnerske mreže diljem svijeta. Danas smo u mogućnosti istovremeno sudjelovati u projektima na više kontinenata što naš posao čini dinamičnim, a poslovanje stabilnim i otpornim na regionalne poremećaje.
Kada govorimo o ključnim tržištima, izdvojio bih Aziju i jugoistočnu Europu kao najaktivnije regije. No, naši proizvodi i sustavi nalaze se i u Sjevernoj Americi, Africi, te sve više i u Latinskoj Americi.
Jedno od strateški najvažnijih tržišta za nas svakako je već prethodno spomenuta Indija – zemlja s jednim od najvećih željezničkih sustava na svijetu. ALTPRO je među rijetkim međunarodnim dobavljačima koji su certificirani za isporuku brojača osovina u toj zemlji, što nam je omogućilo dugoročne suradnje i kontinuirani rast narudžbi.
U Sjedinjenim Američkim Državama, Kini i Egiptu trenutno radimo na vrlo specifičnim projektima – razvoju sustava detekcije vozila za monorail i APM (Automated People Mover) vozila. Riječ je o zahtjevnim aplikacijama koje se koriste u urbanim sredinama, gdje su sigurnost, preciznost i pouzdanost apsolutni prioritet.
Velika Britanija je još jedno tržište od posebnog značaja. Tamo trenutno radimo na dva zanimljiva projekta. Jedan uključuje modernizaciju željezničko-cestovnih prijelaza u sklopu nacionalne željezničke infrastrukture, a drugi se odnosi na isporuku ATP sustava za Stadlerova nova metro vozila u Newcastleu.
Pritom ne treba zaboraviti ni važne domaće projekte. Jedan od ključnih je rekonstrukcija i izgradnja dionice Križevci – Koprivnica – državna granica s Mađarskom, dugačke 42 kilometra. Riječ je o strateški značajnoj dionici međunarodnog koridora Rijeka – Zagreb – Budimpešta, na kojoj će vlakovi nakon završetka radova prometovati brzinom do 160 km/h. Naša uloga u tom projektu uključuje isporuku i implementaciju prometno-upravljačkog i signalno-sigurnosnog podsustava.
Drugi veliki domaći projekt odnosi se na isporuku i izgradnju ukupno 121 željezničko-cestovnog prijelaza, gdje implementiramo naš vlastiti sustav RLC23, certificiran na najvišoj sigurnosnoj razini SIL4. Sustav uključuje sve ključne komponente iz vlastite proizvodnje – od centralne upravljačke jedinice i sustava za detekciju vlaka, do polubranika, branika i signalnih uređaja.
Uz to, tržišna ekspanzija se nastavlja. Nedavno smo ušli u Azerbajdžan, gdje sudjelujemo u modernizaciji prijelaza, te u Meksiko, kamo upravo isporučujemo sustave za detekciju vlakova. Svi ti projekti pokazuju da znamo prepoznati globalne potrebe, brzo se prilagoditi i ponuditi rješenja koja su tehnološki napredna, ali i konkretno primjenjiva u različitim uvjetima i kulturama.
Nedavno ste otvorili novi, 3500 kvadratnih metara velik, proizvodni pogon u Velikoj Gorici. Što ta investicija znači za daljnji razvoj tvrtke i koje nove mogućnosti otvara?
Prošlu smo godinu obilježili važnom prekretnicom – proslavili smo 30 godina od osnutka ALTPRO-a i tu obljetnicu zaokružili jednom od naših najvećih investicija do sada. Riječ je o novom, visokotehnološkom proizvodnom pogonu u Velikoj Gorici, površine 3.500 m² i vrijednosti veće od 7,2 milijuna eura. Investicija je ostvarena uz podršku HBOR-a i HAMAG-BICRO-a, a za nas predstavlja svojevrsnu krunu tridesetogodišnjeg razvoja.
Pogon je opremljen najsuvremenijom proizvodnom i kontrolnom opremom, uključujući automatizirane montažne linije, 3D inspekcijske sustave i primjenu umjetne inteligencije u nadzoru kvalitete. Time smo značajno podigli ljestvicu u pogledu učinkovitosti, kvalitete i konkurentnosti naših proizvoda.
Ova investicija nam omogućuje višestruko povećanje proizvodnih kapaciteta, širenje portfelja, ali i brži odgovor na sve kompleksnije zahtjeve međunarodnih partnera. Novi pogon ne predstavlja samo infrastrukturni iskorak – on potvrđuje našu ambiciju da zadržimo i dodatno učvrstimo poziciju jednog od vodećih europskih proizvođača sigurnosno-signalne opreme za željeznički sektor.
Osim toga, otvaranjem ovog pogona dodatno jačamo ulogu Hrvatske u europskoj industriji visokih tehnologija, pokazujući da je i iz ovdašnjeg okruženja moguće ostvarivati proizvodne standarde na najvišoj svjetskoj razini.
Niste samo fokusirani na održavanje najviših standarda sigurnosti u željezničkom prometu, već aktivno sudjeluje i u tranziciji prema održivim rješenjima. Jedan od primjera je plan razvoja i primjene vodikove tehnologije u željezničkom programu tvrtke. Možete li nam reći više o njemu?
Tako je, u ALTPRO-u sigurnost jest na prvom mjestu, ali podjednako važan dio naše vizije je i održivost. U skladu s europskim trendovima i ciljevima zelene tranzicije, pokrenuli smo projekt HERMES, koji predstavlja naš iskorak u područje vodikove tehnologije i održivih energetskih rješenja za željeznicu.
Riječ je o razvoju samodostatnog sustava za proizvodnju električne energije iz vodika putem vodikovih gorivnih članaka. Sustav je namijenjen željezničkim vozilima s ciljem postizanja emisijski neutralnog pogona. Ukratko, umjesto da ovisimo o dizelskim lokomotivama ili skupoj elektrifikaciji, HERMES omogućuje električni pogon neovisno o postojećoj infrastrukturi.
Ovo rješenje adresira jedan od ključnih izazova u željezničkom prometu, kako dekarbonizirati pruge koje nisu elektrificirane ili koriste zastarjele sustave napajanja. Uz HERMES, vlakovi mogu voziti tiše, čišće i učinkovitije, bez potrebe za velikim infrastrukturnim zahvatima. Time se smanjuju emisije štetnih plinova, buka i troškovi, a povećava fleksibilnost prometne mreže.
Projekt je razvijen u skladu s europskim i nacionalnim standardima za vodikovu tehnologiju i željeznički promet, a istovremeno se uklapa u širu strategiju Europske unije u pogledu dekarbonizacije i energetske tranzicije. Za ALTPRO, HERMES ne predstavlja samo tehnološku inovaciju već i strateški smjer kojim želimo ići – prema održivoj i zelenoj mobilnosti.
Gledajući prema budućnosti, koji su glavni strateški ciljevi ALTPRO-a za narednih 5 do 10 godina? Kako planirate dalje širiti svoje tržište i što vidite kao najveće izazove u tom procesu?
Željeznička industrija globalno se nalazi u fazi snažnog rasta i transformacije. Prema UNIFE-u, europskom udruženju željezničke industrije čiji smo član, od 2021. do 2023. ostvaren je prosječan godišnji rast od 2,7%, a do kraja desetljeća očekuje se rast oko 3% godišnje. Taj trend pokreću geopolitičke okolnosti, sve veća potražnja za transportom i, naravno, globalna tranzicija prema održivim oblicima prijevoza. U tom kontekstu, željeznica se sve više prepoznaje kao najodrživiji, najsigurniji i najučinkovitiji oblik kopnenog prometa.
Naši planovi za budućnost usmjereni su na daljnji rast i razvoj – kroz nove projekte, širenje na nova tržišta i kontinuirano tehnološko unaprjeđenje. Fokus ostaje na razvoju signalno-sigurnosnih sustava, gdje nastavljamo s inovacijama u području detekcije vlakova, sigurnosti na prijelazima te sustava za automatsko zaustavljanje vozila. Paralelno razvijamo napredna digitalna rješenja koja omogućuju preciznije upravljanje prometom, optimizaciju infrastrukture i povećanje razine sigurnosti.
Uvjereni smo da će ALTPRO i u budućnosti ostati sinonim za izvrsnost u željezničkoj industriji, postavljajući standarde u sigurnosti, inovacijama i održivosti. Pratimo globalne trendove, anticipiramo potrebe tržišta i ulažemo u znanje, tehnologiju i ljude kako bismo i dalje bili predvodnici promjena koje oblikuju budućnost transportne infrastrukture.
Kao poduzetnik s bogatim iskustvom, što biste savjetovali mladima koji žele graditi karijeru ili pokrenuti vlastiti posao u tehnološkom sektoru u Hrvatskoj?
Moj prvi savjet mladima jest da budu strpljivi i uporni. Tehnološki sektor je zahtjevan i dinamičan – uspjeh se ne događa preko noći. Važno je kontinuirano ulagati u vlastito znanje i vještine, biti spreman učiti, prilagođavati se i ne bojati se izazova.
Također, savjetujem da razmišljaju globalno već od samog početka. Hrvatska je sjajno mjesto za razvoj ideja, ali tržište je često ograničeno veličinom, stoga je važno da proizvodi i usluge budu konkurentni na međunarodnoj razini. To znači da je potrebno razumjeti globalne trendove, slušati potrebe korisnika iz različitih zemalja i biti fleksibilan u prilagodbi.
Na kraju, vjerujem da su strast i vizija najvažniji – ako vjerujete u svoj proizvod i svoju ideju, to se osjeti i privlači dobre ljude i prilike.
ALTPRO je zadnjih godinu dana član XEnergyjeve mreže. Koji su glavni razlozi koji su vas na to ponukali, odnosno koje su vrijednosti za koja smatrate da ih vaša kompanija i XEnergy dijele?
Pridruživanje XEnergy mreži za nas nije samo strateška poslovna odluka, već i izraz naše društvene odgovornosti i podrške važnim vrijednostima. XEnergy kao neprofitna organizacija okuplja sudionike energetske tranzicije, ali i snažno promiče ulogu žena u održivom razvoju gospodarstva i društva.
U ALTPRO-u vjerujemo u ravnopravnost i osnaživanje svih pojedinaca, a posebno u važnost podizanja vidljivosti i utjecaja žena u tradicionalno muškim sektorima kao što su energetika i željeznica. Naša suradnja s XEnergyjem omogućuje nam da aktivno sudjelujemo u tom procesu, kroz interdisciplinarno umrežavanje i poticanje sinergije znanja i iskustava.
Vrijednosti koje dijelimo uključuju inovativnost, odgovornost prema okolišu, ali i društvenu osviještenost i promicanje raznolikosti. Smatramo da upravo kroz ovakve mreže možemo stvarati pozitivne promjene u industriji i društvu, te zajedno graditi održivu, inkluzivnu i tehnološki naprednu budućnost.
Pripremila: Branka Belamarić
Fotografije: ALTPRO